Kamerlid Peter Luykx (N-VA) roept de federale regering op om Brussel onder druk te zetten om eindelijk de nodige vergunningen te leveren voor het Diabolo-project. Deze investeringen in spoorweginfrastructuur moeten de luchthaven van Zaventem beter bereikbaar maken. Het dossier is momenteel echter geblokkeerd omdat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nog altijd geen vergunning leverde en Vlaanderen draait nu mee op voor de schadeclaims.
Vlaanderen heeft al enkele jaren geleden de nodige vergunningen verleend. De beheerder van het spoorwegnet Infrabel wacht nu op het fiat van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Op een mondelinge vraag van Peter Luykx aan staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe in de commissie Infrastructuur waarom het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in tegenstelling tot Vlaanderen nog altijd geen vergunning heeft geleverd, antwoordde Etienne Schouppe dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest “ongetwijfeld niet de passende aandacht en spoed aan Diabolo heeft besteed, maar dat de NMBS hem meldde dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in juni 2008 eindelijk de nodige vergunning zou toekennen.”
Schouppe bevestigde dat de privé-investeerders kunnen rekenen op 11 miljoen euro schadevergoeding voor het eerste jaar vertraging. Daarna dienen de PPS-partners opnieuw aan tafel te gaan zitten en is er dus nu geen duidelijkheid over mogelijke latere claims. Bij de voorstelling van het Diabolo-project in april 2005 was de geplande datum van ingebruikname einde 2010. Zonder nieuwe ongelukken wordt dat nu in het beste geval einde 2012. Daardoor is al zeker de helft van de geplande tijdwinst dankzij de PPS-constructie van het project verloren gegaan.
Peter Luykx opperde ook de mogelijkheid dat Infrabel de opgelopen economische schade zou verhalen op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Schouppe stelde echter dat “het evident is dat vertragingen worden verhaald op de partij die, ook al is dat niet rechtstreeks, verantwoordelijk is voor het project, met name Infrabel en zijn globale investeringsbudget”. Wie betaalt het gelag? “Dat is voornamelijk Vlaanderen met 60%. Wallonië draagt 40%.”, aldus Schouppe.
De onrechtstreekse economische kosten van de vertraging worden hierbij nog buiten beschouwing gelaten, maar zijn veel groter dan de financiële kosten: opportuniteitskost van de ondertussen slapende Diabolo-budgetten, vermeerderd met file-, vervuilings- en tijdskosten inzake bereikbaarheid van de luchthaven zolang Diabolo niet operationeel is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten